Kern Hoogwoud

Nieuw Integraal Kind Centrum

Geachte heer, mevrouw,

De gemeenteraad van Opmeer heeft een krediet van 12,7 miljoen euro gereserveerd voor de bouw van twee Integraal Kind Centra (IKC): één in Hoogwoud en één in Spanbroek/Opmeer. Omdat u nabij de nieuwbouwlocatie in Hoogwoud woont, ontvangt u deze brief. In deze brief kunt u meer lezen over de plannen.

Samen met de schoolbesturen

De gemeente maakt de plannen niet alleen. Dat doen we samen met de overkoepelende schoolbesturen Stichting Katholiek Onderwijs West-Friesland en de stichting Allure, waar de vijf basisscholen onder vallen. Zij weten immers het beste waar een schoolgebouw aan moet voldoen.

Waar komt het nieuwe Integraal Kind Centrum?

In de plannen wordt uitgegaan van de realisatie van het nieuwe IKC aan de kant van de Radboudstraat. We gaan door deze ontwikkelingen kijken naar de (her-)inrichting van het hele gebied tussen de Burgemeester Heijmansstraat en de Radboudstraat en de verwerking ervan in het nieuwe bestemmingsplan.

Welke basisscholen en organisaties nemen hun intrek?

De basisscholen St. Wulfram en De Adelaar nemen in ieder geval hun intrek in het nieuwe schoolgebouw aan de Radboudstraat. Op dit moment zijn we in gesprek met een aantal partijen of zij geïnteresseerd zijn om te verhuizen naar deze nieuwe locatie.

Planning: werken in fasen

Het ontwikkelen van de plannen en het bouwen van het Integraal Kind Centrum vergt een aantal jaren werk. Dat werk hebben we opgedeeld in een aantal fasen. In 2017 startte de voorbereidingsfase en volgens de huidige planning kunnen in januari 2022 de vijf basisscholen hun intrek nemen in de nieuwe gebouwen. Op dit moment zitten we midden in de voorbereidingsfase. In deze fase maken we afspraken met de schoolbesturen en andere organisaties die hun intrek willen nemen in het nieuwe gebouw. Ook neemt in deze fase de gemeenteraad een besluit over het verkeersonderzoek.

Klankbordgroep omwonenden

Zodra de architect de eerste schetsen klaar heeft, organiseren we een inloopavond voor de omwonenden. We verwachten dat dit in het vierde kwartaal 2018 zal plaatsvinden. U kunt dan de schetsen bekijken en vragen stellen. Ook kunt u zich dan aanmelden om plaats te nemen in een zogenaamde klankbordgroep van omwonenden. Op de manier kunnen de omwonenden meedenken over de bouwplannen.

We houden u op de hoogte

Het project is opgedeeld in vijf fases. Per fase krijgt u van ons een informatiebrief, waarin we uitleggen wat er in de komende fase gaat gebeuren. En als er tussentijds belangrijke ontwikkelingen zijn, dan zullen we u hierover informeren. Ook kunt u de gemeentepagina in het Westfries Weekblad in de gaten houden. Als er nieuws is, plaatsen we daar ook berichten.

Vragen

Hebt u vragen, dan kunt u tussen 09.00 – 10.00 uur contact opnemen met de heer R. Luiks, sectorhoofd Samenlevingszaken, telefoon 0226 – 36 3333 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Hoogachtend,

namens Burgemeester en wethouders,