De gemeente Opmeer vierde de Vrijheid!

Dennis Pronk, voorzitter van het SJJO: "Inspelen op de behoefte".

Na een afwezigheid van twee jaar was er op Bevrijdingsdag dan eindelijk weer een vrijmarkt op de Weyver. Ondanks de slechte weersvoorspellingen hadden veel mensen de moeite genomen om hun oude spullen bij elkaar te zoeken en deze te verkopen op de markt. Om 06:00 uur 's morgens stonden de eerste mensen al te wachten voor het recreatie terrein. Je wilt ten slotte een mooi plekje om je spullen te kunnen uitstallen. Om 06:30 uur werden de palen die de toegang tot de Weyver blokkeerden uit de paden verwijderd en kregen de wachtenden een plekje toegewezen door de vrijwilligers van het SJJO en de Award Opmeer. Al snel stroomde de Weyver vol met enthousiaste verkopers. Ook lieten de bezoekers niet lang op zich wachten. Want voor de mooie spulletjes moet je er op tijd bij zijn. Een paar kleine buitjes in de ochtend weerhielden de mensen uit de gemeente Opmeer niet om de vrijmarkt te komen bezoeken. Al snel werd het gezellig druk op het recreatieterrein. Er was aan handelswaar geen gebrek. Van kettingzagen tot babyrompertjes. Alles was te koop. Vanwege de historische fietstocht die op het middagprogramma van Bevrijdingsdag gepland stond werd de markt beëindigd rond 13:00 uur. Een beetje 'geholpen' door een flinke regenbui lukte dit ook en even later in de middag lag het recreatieterrein erbij alsof er niets was gebeurd....
De fietsroute gaf via 22 fotobillboards informatie over de historische gebeurtenissen die in oorlogstijd in Wadway, Spanbroek, Opmeer en Zandwerven hadden plaatsgevonden. In spanning stond de organisatie met de vrijwilligers van de Award op vijf locaties langs de fietsroute klaar om de mensen te ontvangen. Rond kwart voor twee brak na een onweersbui de zon door en melden honderd en dertig van de verwachte driehonderd deelnemers zich bij café De Vriendschap in Wadway. Een 84-jarige deelnemer had als twaalfjarige het vliegtuig bij Zandwerven zien verongelukken en wilde daar graag over vertellen maar ging eerst de ronde fietsen. Zijn tijdelijke fietsmaatjes werden op vele verhalen getrakteerd. De laatste was een echtpaar uit de Weere die bijna van de Zomerdijk en Zandwerven werd geblazen maar niet opgaf.
Twee begraafplaatsen en de vorige dierwinkel van de firma Koenis waren in het programma opgenomen om zoveel mogelijk informatie te kunnen delen. Dit werd door menigeen gewaardeerd. Ondanks de straffe wind fietsten velen door naar Zandwerven waar het Zorgcafé het eindpunt was. Later verzuchtte een Hoogwouder dat 15 km niet lang leek maar door de weersomstandigheden wel voor een jaar had gefietst!
Dennis Stam raadde het gewicht van de plunjebaal. Deze bedroeg 28 kg en 150 gram. Hij mag met nog een persoon naar de bioscoop. Tegenwoordig draagt een beroepsmilitair een bepakking van 45 kg! Wij zijn ontzettend blij met de spontane en warme medewerking van iedereen in wat voor vorm dan ook, die deze dag heeft doen slagen. Van ons een welgemeend Merci!

Gemeente Opmeer, SJJO, dorpsraden Hoogwoud en Spanbroek/Opmeer en Historisch Spanbroek/Opmeer